Kinderen met leerproblemen hebben het niet gemakkelijk. Zij presteren onder hun niveau en lopen het risico achterop te raken en buiten de groep te vallen. Leerproblemen kunnen kinderen een leven lang hinderen in hun functioneren. Hoe eerder wordt achterhaald waarom kinderen onder hun niveau presteren en waarom
Doel van de test
Met de OKIV-R onderzoekt men hoe de ouder de opvoedingsrelatie met het kind beoordeelt en omgekeerd. De beoordeling heeft betrekking op concrete onderlinge gedragingen en gevoelens. Verhoudingen tussen ouders en kinderen hebben, zowel positief als negatief, grote invloed op de
Dit screeningsinstrument helpt om een verhoogd risico op voedings- en slikproblemen (dysfagie) op te sporen bij mensen met een verstandelijke beperking. Het maakt daarvoor niet uit wat de oorzaak is van de beperking, of wat het niveau van de cliënten is.
Met behulp van het screeningsinstrument voor dysfagie bij mensen met
Doel van de test
De Test Relaties Abstracte ConcEpten (TRACE) stelt stoornissen in het begrip van abstracte woorden bij patiënten met hersenletsel vast. De TRACE geeft in korte tijd een helder beeld van het semantische onderscheidingsvermogen op woordniveau van de patiënt. Het unieke van de TRACE is dat de test verbale
Doel van de test
De SEV screent op kernsymptomen van belangrijke sociaal- emotionele problematiek. De test richt zich op symptomen van ADHD, sociale angst, algemene angst, stemmingsproblemen, anti-sociaal gedrag, oppositioneel-opstandig gedrag, agressief gedrag en autisme. Afname is geïndiceerd bij kinderen die zich druk, angstig, depressief, agressief, oppositioneel, anti-sociaal of stereotypisch gedragen
Dit screeningsinstrument helpt om een verhoogd risico op voedings- en slikproblemen (dysfagie) op te sporen bij mensen met een verstandelijke beperking. Het maakt daarvoor niet uit wat de oorzaak is van de beperking, of wat het niveau van de cliënten is.
Met behulp van het screeningsinstrument voor dysfagie bij mensen met
Doel van de test
De Schlichting Test voor Taalbegrip meet het receptieve taalniveau van jonge kinderen. De test is opgebouwd uit 7 secties die de ontwikkeling van het taalbegrip van jonge kinderen nauwkeurig volgen.
Toepassing
• diagnostiek: stelt de van aanwezigheid van receptieve taalontwikkelingsstoornissen vast met het oog op behandeling, aanvraag van leerlinggebonden financiering,
Doel van de test
Met de SCVT wordt vastgesteld of kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar zich de sociaal- cognitieve vaardigheden hebben eigen gemaakt op het voor hen leeftijdsgerelateerde ontwikkelingsniveau. Sociale cognitie wordt beschouwd als een erg belangrijke en zelfs noodzakelijke voorwaarde voor kwalitatieve veranderingen in sociaal gedrag.
Doel van de test
De Schlichting Test voor Taalproductie - II meet het niveau van expressieve taalvaardigheid van jonge kinderen. De test bevat de volgende onderdelen:
• Test voor Zinsontwikkeling: meet de actieve syntactische ontwikkeling dmv items waarmee een zin aan het kind wordt ontlokt.
• Test voor Woordontwikkeling: meet de productieve woordenschat, door het
Doel van de test
De VFO geeft bij kinderen en jongeren een indicatie of er sprake is van sociale onthechting, emotionele onthechting of een combinatie daarvan. Afname is geïndiceerd bij kinderen die zich riskant, onverantwoordelijk en egocentrisch gedragen, die een beperkte gewetensfunctie hebben, een gebrek aan empathie vertonen of geen blijk
Snelle ontwikkelingen en aanhoudende beleidsproblematiek rond de jeugdhulp vraagt om ‘streetwise’ jeugdprofessionals. Deze professionals moeten kunnen omgaan met complexe situaties en ongetemde problemen, maar ook beschikken over verbindende kwaliteiten. Jeugdprofessionals tussen praktijk en overheidsbeleid geeft (toekomstig) jeugdprofessionals kennis over de manier waarop beleid tot stand komt en de tools waarmee
OKIV-R vragenlijst voor kinderen ten aanzien van hun moeder - 25 formulieren
Doel van de test
Met de OKIV-R onderzoekt men hoe de ouder de opvoedingsrelatie met het kind beoordeelt en omgekeerd. De beoordeling heeft betrekking op concrete onderlinge gedragingen en gevoelens. Verhoudingen tussen ouders en kinderen hebben, zowel positief als negatief,