Hans Stolp maakt in zijn werk de oorspronkelijke, spirituele of esoterische traditie (weer) voor een breed publiek toegankelijk. Hij heeft talloze
Een boek over spelen en leren, geschreven als een verwondertocht door verschillende onderzoekstradities.
Iedereen weet wat spelen is, maar zelfs de grootste denkers komen niet tot een sluitende definitie. Iets aan spel ontsnapt altijd aan ons begrip, aan een nette inkadering. Dat is ook goed, stelt Rob Martens: hij verkent
Vier fundamentele strategieën
In het boek ‘Wat werkt op school’ beschrijft Robert Marzano 11 factoren die de leerresultaten van leerlingen op school structureel verbeteren. Pedagogisch handelen
Hoe bouw je een goede band op met je leerlingen?
Hoe ga je om met storend gedrag in de klas?
Hoe kun je ontspannen lesgeven?
Het is niet gemakkelijk om als leerkracht het hoofd altijd koel te houden en in elke situatie de juiste beslissing te nemen. Soms neemt de
Onderwijzers en opvoeders die kijken vanuit het perspectief van het kind, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor kinderen en hun leefwereld maakt hen sterker en meer betrokken, al vraagt dat een juiste aanpak.
Ervaringsgericht werken in de basisschool met 6- tot 12-jarigen is de ideale gids voor (toekomstige) leraren
Onderwijzers en opvoeders die kijken vanuit het perspectief van de kleuter, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor de leefwereld van de allerjongsten maakt hen sterker en meer betrokken, al vraagt dat een juiste aanpak.
Ervaringsgericht werken in de basisschool met kleuters is de ideale gids voor (toekomstige) leraren in
Begeleiders en pedagogisch medewerkers die kijken vanuit het perspectief van het kind, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor de leefwereld van de allerjongsten leidt tot een aanpak waarin kinderen zich thuis voelen in de opvang en geboeid bezig zijn.
Ervaringsgericht werken in de voorschoolse kinderopvang is de ideale gids
Kon jouw kind als baby pas laat kruipen of stappen? Struikelt hij of zij heel vaak, of heeft je kind moeite met fietsen, zwemmen en schrijven? Dwalen zijn of haar gedachten telkens af in de klas en heeft je kind moeite om een taak planmatig en georganiseerd aan te pakken?
Cordula Rooijendijk is schrijver, directeur van een basisschool en gepromoveerd geograaf. In 2007 verscheen van haar hand Alles moest nog worden uitgevonden; de geschiedenis
Joop Berding is pedagoog en opvoedingsflosoof. Hij werkte vele jaren in en rond het onderwijs, onder andere als onderwijzer, beleidsmedewerker, praktijkonderzoeker, hogeschooldocent en auteur. Eerder publiceerde hij boeken en artikelen over denkers als Korczak, Dewey en Arendt en over thema’s als geduld en spel.
Filowijzer biedt (toekomstige) filosofieleraren de nodige handvatten, uitgewerkte voorbeelden en inspiratie om het filosofisch denken bij leerlingen te stimuleren. Ieder hoofdstuk behandelt één typisch filosofische leeractiviteit, zoals begrippen definiëren, classificaties maken, gedachte-experimenten uitvoeren, paradoxen oplossen, morele dilemma’s bespreken enzovoort.
Bij elke leeractiviteit wordt uitgelegd wat die precies inhoudt en hoe je
Leraar zijn is leraar worden, eerder dan andersom. Wie je bent als leraar, blijkt uit de praktijk. En uit de verhalen die je erover vertelt. Die praktijk en die verhalen zijn geworteld in de context van tijd en ruimte: in de eigen biografie en de schoolorganisatie. Maar die praktijk en