Ongeveer 10 à 15% van de kinderen en jongeren ontwikkelt zich niet goed en vertoont problemen op uiteenlopende gebieden. Deze problemen herstellen zich vaak, maar bij een aantal kinderen gaan ze niet vanzelf over. Er ontwikkelt zich een stoornis, zoals een angst- of gedragsstoornis.
Klinische ontwikkelingspsychologie houdt zich bezig met deze
Leer alle essentiële vaardigheden die je eerste jaar als leraar tot een succes kunnen maken! In dit boek delen de internationaal bekende onderwijswetenschapper Todd Whitaker en zijn dochters Madeline en Katherine hun adviezen en inspiratie met je.
Met hun begeleiding vind je stap voor stap je weg in je nieuwe rol
Waarom gaat de fijne motoriek van kinderen achteruit?
Wat is een goede potloodgreep?
Hoe ga je om met ontwijkingsgedrag en faalangst?
Wanneer kinderen een achterstand hebben in fijnmotorische activiteiten zoals tekenen, schilderen, kleien, knutselen, knippen en schrijven, zien we dat dit een sterke invloed heeft op hun dagelijkse
Iedereen heeft talent.
De uitdaging?
Die talenten kunnen benoemen, én ze juist inzetten.
Met Ik kies voor mijn talent leer je:
'Ik kan dat niet!' 'Ik durf dat niet!' 'Ik wil dat niet!'
Het zijn woorden die alle kinderen wel eens in de mond nemen. Vaak hebben dergelijke uitspraken een signaalfunctie. Ze kunnen erop wijzen dat je kind faalangst heeft, of andere problemen op school. Je kunt maar beter niet
Dit boek gaat over de vraag hoe we de verantwoordelijkheid over de opvoeding in onze samenleving delen. En dus over interventies in de gezinsopvoeding. De gezinspedagogiek is vaak een wetenschap geweest die ouders wantrouwde en met opgeheven vingertje zei wat deugde en niet deugde. Ook initiatieven die zeggen te ‘empoweren’
Het aantal anderstaligen in het Vlaamse onderwijs blijft stijgen. Ze brengen een grote diversiteit aan schoolloopbanen, onderwijservaring en