Deze kaartenset is een coachingstool om leerkrachten in het basisonderwijs (kleuter- en lager/primair onderwijs) te ondersteunen in het stimuleren en versterken van de ontwikkeling van executieve functies (EF) bij hun leerlingen. De tool geeft inzicht in wat EF zijn en welke interactiestrategieën je daarvoor kunt inzetten. Door het gebruik van
Leraren ervaren dat ze moeilijk contact maken met kinderen die hechtingsproblemen hebben: deze leerlingen komen lastig tot leren en hun gedrag is vaak moeilijk te corrigeren. Straffen en belonen lijken niet of nauwelijks te werken, nauwelijks kunnen ze aan de gestelde eisen voldoen.
Dit boek leert je hoe hechting werkt
Filowijzer biedt (toekomstige) filosofieleraren de nodige handvatten, uitgewerkte voorbeelden en inspiratie om het filosofisch denken bij leerlingen te stimuleren. Ieder hoofdstuk behandelt één typisch filosofische leeractiviteit, zoals begrippen definiëren, classificaties maken, gedachte-experimenten uitvoeren, paradoxen oplossen, morele dilemma’s bespreken enzovoort.
Bij elke leeractiviteit wordt uitgelegd wat die precies inhoudt en hoe je
Hoe richt je de basishoeken van je klas in?
Waarom is een algemeen weekrooster essentieel?
Met welke verrassende activiteiten inspireer je jonge kinderen?
Jonge kinderen willen greep krijgen op de werkelijkheid rondom hen. Om ze daar zo goed mogelijk in te ondersteunen en te begeleiden, is een doordacht
Er is geen gebied waarin zoveel goed of fout kan gaan als in communicatie. Elkaar begrijpen is een kiem van inspiratie. Niet begrepen worden een bron van frustratie. Effectief met elkaar communiceren is behoorlijk lastig. Want hoe zorg je ervoor dat de ander snapt wat jij wilt zeggen? Terwijl het
Onderwijzers en opvoeders die kijken vanuit het perspectief van de kleuter, hebben een streepje voor. Aandacht hebben voor de leefwereld van de allerjongsten maakt hen sterker en meer betrokken, al vraagt dat een juiste aanpak.
Ervaringsgericht werken in de basisschool met kleuters is de ideale gids voor (toekomstige) leraren in
Veel leerkrachten en directies worstelen met de vraag hoe ze leerlingen kunnen motiveren. Motiveren wordt dan moetiveren. Volgens de zelfdeterminatietheorie zijn autonomie, verbondenheid en competentie - het ABC van psychologische behoeften - cruciaal voor duurzame motivatie, prestatie en welbevinden.
Dit boek licht op een praktijkvriendelijke wijze de basisprincipes van het
Is spelling vaak het onderwerp van gesprek tijdens oudergesprekken? Hebben spellingresultaten invloed op het schooladvies dat wordt gegeven? Dan is dat reden tot zorg, voor de leerkracht en de ouders, maar vooral voor de leerling, want de kans is groot dat het schooladvies niet aansluit bij de werkelijke capaciteiten.
SpellingProf is
Uit de praktijk blijkt dat (intern) begeleiders zoeken naar hoe ze hun werkzaamheden kunnen invullen en op welke manier ze van meerwaarde kunnen zijn voor het onderwijs.
Dit boek gaat in op de taken en de verantwoordelijkheden van de intern begeleider en op posities die een intern begeleider kan innemen binnen
Leraar zijn is leraar worden, eerder dan andersom. Wie je bent als leraar, blijkt uit de praktijk. En uit de verhalen die je erover vertelt. Die praktijk en die verhalen zijn geworteld in de context van tijd en ruimte: in de eigen biografie en de schoolorganisatie. Maar die praktijk en
Kinderen en jongeren met een leerstoornis hebben vaak te kampen met psychosociale problemen zoals faalangst, somberheid en een laag zelfbeeld.
Met het behandelprotocol Wegwijs in dyslexie en dyscalculie leren deze jeugdigen omgaan met hun leerstoornis. De training bestaat uit drie elementen: psycho-educatie over de leerstoornis en bijkomende psychosociale problemen, omgaan
Leren. Hoe? Zo! is het standaardwerk over leren leren, boordevol tips om zo optimaal mogelijk te leren, zowel thuis als in de klas. Docenten, leraren, leercoaches, studenten en ouders kunnen in dit boek terecht voor alles wat ze willen weten over dit belangrijke thema.
Werken aan leervaardigheden is iets wat